Εργασία Πολιτ/κής Εκπ/σης- " Ανθρώπινα δικαιώματα μέσα από το θεατρικό παιχνίδι"

Συντελεστές: Μαθητές: Γ1  ( Η εργασία σε μορφή cd rom)

Συντονισμός: Σμαρώ Λαζαρίδου/Βασ. Χριστακάκης/Οδ. Κνάβας

Στην πρώτη εικόνα της εργασίας, εμφανίζονται οι τίτλοι έναρξης της εργασίας και τα ονόματα των εκπαιδευτικών-συντελεστών - της όλης προσπάθειας.

Συντελεστές της εργασίας
Στην πρώτη επιλογή αυτού του θέματος υπάρχει μια φωτογραφία των μαθητών της Γ1 τάξης με τη δασκάλα τους.

Στην επόμενη εμφανίζονται και ταυτόχρονα ακούγονται με ψηφιακό ήχο, τα ονόματα των μαθητών, που είναι τα παρακάτω:
Ασλανίδης Αλέξιος - Γεωργαντάς Αλέξανδρος - Γιαννακόπουλος Μάριος - Γολγάκης Άγγελος - Ελευθεριάδου Αναστασία - Εμίν Μελίχ - Ισμαήλ Ελμάς Αλτεκίν - Καλλιανίδου Παρθένα -
Μαρτιγιαννίδης Μενέλαος - Μιχαηλίδης Ιάκωβος - Νικηφορίδης Βασίλειος - Σαμπάντζε Ρουσλάν - Σαρ Χασάνογλου Μπελμά - Σκοπιανού Στεφανία -
Τερμιτζίδης Πέτρος - Χαριτόπουλος Γρηγόριος

Θεατρικές ασκήσεις:
 Στο θέμα αυτό περιλαμβάνονται δραστηριότητες με διάφορα παιχνίδια και ασκήσεις χαλάρωσης, έκφρασης συναισθημάτων, ομαδικότητας, το παιχνίδι του καθρέφτη και ακόμη δραστηριότητες που έγιναν σε συνεργασία με το άλλο τμήμα της Γ' τάξης. 
 Τα κείμενα περιγράφουν τις δραστηριότητες και συνοδεύονται από ηχητική ανάγνωση ψηφιακής μορφής, αλλά και χαρακτηριστικές φωτογραφίες.



Οι δράσεις της εργασίας

 

Τα Ανθρώπινα Δικαιώματα μέσα από το θέατρο
Σε μια εποχή οικονομικής κρίσης, με χιλιάδες οικογένειες να στερούνται το πλέον βασικό τους δικαίωμα στη δουλειά και στις συνθήκες που θα του εξασφαλίζουν αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης, σε μια εποχή όπου η πλειοψηφία του κόσμου πεινάει και δεν έχει πρόσβαση σε πόσιμο νερό, όπου άνθρωποι εγκαταλείπουν τις χώρες τους και γίνονται μετανάστες, πόσο εύκολο είναι να μιλήσει κανείς στα παιδιά και να τους πει πως όλες αυτές οι αδικίες αποτελούν τα πολύτιμα ανθρώπινα δικαιώματα του;
Παρόλη την απογοήτευση και τη θλίψη που κρύβει το θέμα, αποφάσισα να μιλήσω στους μαθητές μου γιαυτό. Και όπως ήμουν υποψιασμένη, οι περισσότεροι γνωρίζανε πολύ καλά τις αδικίες που συμβαίνουν σε κάποιους συνανθρώπους τους, αλλά και στους ίδιους. Αυτό που δε γνωρίζανε είναι πως, σύμφωνα με την Οικουμενική Διακήρυξη που υπέγραψαν τα ηνωμένα έθνη το Δεκέμβριο του 1948 για τη προστασία και διαφύλαξη των Ανθρωπίνων δικαιωμάτων, «ο σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της ειρήνης στον κόσμο», και είναι υποχρέωση του καθενός μας, κάθε φορά που παραβιάζονται να τα προασπίζεται με τον καλύτερο δυνατό και αποτελεσματικό τρόπο.
Στόχος μου δεν ήταν να γεμίσω τύψεις τα παιδιά και να τους κάνω συνένοχους σε κάτι που σίγουρα δεν είναι δική τους ευθύνη, αλλά να νιώσουν την ανάγκη κάθε φορά που παραβιάζονται ανθρώπινα δικαιώματα και κινδυνεύει η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, με ότι αυτό συνεπάγεται, να αντιδρούν και να την προασπίζονται γιατί αποτελεί προϋπόθεση για τον ανθρώπινο πολιτισμό.
Σίγουρα ο καθένας μόνος του αισθάνεται ανήμπορος και ανυπεράσπιστος, όλοι μαζί όμως, αλληλέγγυοι μεταξύ μας, μπορούμε να καταγγείλουμε, μα πάνω απ’ όλα να βρούμε λύσεις.
Έχοντας λοιπόν στο μυαλό μου όλα τα παραπάνω, θεώρησα ότι ο καλύτερος τρόπος να αντιληφθούν οι μαθητές μου, τι είναι ανθρώπινα δικαιώματα και πώς τα υπερασπιζόμαστε, είναι μέσα από βιωματικές διαδικασίες, όπως είναι το Θέατρο.
Σταθήκαμε τυχεροί γιατί η συγγραφέας Ε. Φακίνου βρήκε έναν πολύ όμορφο τρόπο μέσα από τα έργα της «Ντενεκεδούπολη» να μιλήσει στα παιδιά για την καταπίεση που βάζει σε κίνδυνο την ελευθερία και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
Έτσι, ξεκινήσαμε μαζί με τους μαθητές μου ένα θεατρικό ταξίδι με πολλές προσδοκίες που αναμένουμε να εκπληρωθούν.

Οι διαστάσεις του θέματος

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
• Να κατανοήσουν τα παιδιά έννοιες όπως Ανθρώπινα δικαιώματα, Δημοκρατία, Ελευθερία αλλά και Δικτατορία, καταπίεση κ.λ.π.
• Να συζητήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις γύρω από τα θέματα αυτά.
• Να προβληματιστούν γύρω από διάφορες συμπεριφορές καταπίεσης και καταστολής.
• Ανάδειξη της συλλογικής εργασίας και προώθηση της δημιουργικής επικοινωνίας ανάμεσα στα μέλη της ομάδα.
• Να νιώσουν τη χαρά που προσφέρει το θεατρικό παιχνίδι.
• Να ταυτιστούν με τα πρόσωπα του έργου και βιωματικά να ανακαλύψουν συναισθήματα και συμπεριφορές.
• Τέλος, να γνωρίσουν και να απολαύσουν τα βιβλία της Ε. Φακίνου και τη μουσική του Γ. Μαρκόπουλου.

ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ
• Γλώσσα: Ενασχόληση με τα διάφορα είδη λόγου δηλ. Αναφορικού(αφήγηση, περιγραφή, ανακοίνωση)και κατευθυντικού (πρόσκληση, οδηγία, επιχειρηματολογία).
• Μελέτη περιβάλλοντος: Ανακύκλωση, αναγνώριση των διαφόρων υλικών , ανακάλυψη νέων χρήσεων των «άχρηστων υλικών». Αναφορά στις σύγχρονες «παραγγουπόλεις-τενεκεδουπόλεις».
• Μουσική: Δημιουργία χορωδίας, γνωριμία με τα τραγούδια του Γ. Μαρκόπουλου (έγραψε τη μουσική του θεατρικού έργου Ντενεκεδούπολη)
• Τεχνικά: κατασκευές από τενεκεδάκια (κουκλοθέατρο), δημιουργία προσκλήσεων και αφίσας.....

22/3/2011 "Θεατρικές ασκήσεις"

Η χαλάρωση είναι μία βασική άσκηση πριν την ενασχόληση με το θεατρικό παιχνίδι. Οι μαθητές κλείνουν τα μάτια αδειάζουν το μυαλουδάκι τους από γράμματα και αριθμούς και αφουγκράζονται το σώμα τους. Μαθαίνουν να παίρνουν ανάσες χρησιμοποιώντας το διάφραγμα και να ελέγχουν την αναπνοή τους.
Χαρά, λύπη, πόνος, θυμός είναι μερικά από τα συναισθήματα που βιώνουν καθημερινά τα παιδιά. Μέσα από θεατρικές ασκήσεις και παιχνίδια προσπαθούμε να τα αναγνωρίσουμε και να τα εκφράσουμε με το σώμα και το πρόσωπο.
Το να γίνει κανείς μέλος μιας θεατρικής ομάδας είναι κάτι που απαιτεί σκληρή δουλειά, πρέπει να μάθει να ακούει , να σέβεται και να ακολουθεί πιστά οδηγίες. Τα παιδιά, αναγκάζονται συχνά να βάζουν στην άκρη τις επιθυμίες και τον αυθορμητισμό τους. Στο τέλος Βέβαια, το αποτέλεσμα είναι υπέροχο και η ικανοποίηση μεγάλη. Βλέπουμε μια άσκηση που απαιτεί μεγάλη πειθαρχία, συγχρονισμό και υπακοή στον εκάστοτε «αρχηγό».
Ένα αγαπημένο παιχνίδι των παιδιών είναι οι «καθρέφτες». Η μια ομάδα κάθεται μπροστά από τον καθρέφτη και η άλλη ομάδα αναπαριστά το είδωλο της. Ευρηματικότητα, παρατηρητικότητα, αυτοσυγκράτηση και πειθαρχία είναι στοιχεία απαραίτητα γι αυτήν την άσκηση και τα παιδιά φαίνεται να τα καταφέρνουν μια χαρά…..
Αυτά είναι μερικοί από τους αυτοσχεδιασμούς και τα παιχνίδια που κάναμε πριν μπούμε στη διαδικασία της θεατρικής παράστασης.
Επίσης κατασκευάσαμε κούκλες κουκλοθέατρου και σε συνεργασία με το Γ2 κάναμε μια μικρή παράσταση με θέμα την ανακύκλωση.
Ντενεκεδούπολη.
• Γνωριμία με τη συγγραφέα, Ευγενία Φακίνου, μέσα από τα βιβλία της. (Ντενεκεδούπολη, ο κύριος Ουλτραμέρ, στο Κουρδιστάν, το μεγάλο ταξίδι του Μελένιου) • Ανάγνωση θεατρικού κειμένου: Ντενεκεδούπολη. • Μοίρασμα ρόλων. • πρόβες

Θεατρική παράσταση: Ντενεκεδούπολη: 26 και 28/Μαΐου 2011
   Στα πλαίσια μιας εργασίας πολιτιστικού περιεχομένου, που ξεκίνησαν αυτή τη σχολική χρονιά, οι μαθητές του Γ1, με τον τίτλο: «τα ανθρώπινα δικαιώματα μέσα από το θεατρικό παιχνίδι» , τους έδωσαν την ευκαιρία να οργανώσουν και να παρουσιάσουν μια εντυπωσιακή θεατρική παράσταση. Ήταν η «Ντενεκεδούπολη» της Ε. Φακίνου». Η υπόθεση του έργου ήταν ιδανική για να αποτυπώσει το πλήρες περιεχόμενο της εργασίας για τα ανθρώπινα δικαιώματα. 
 Η Ντενεκεδούπολη είναι μια πολιτεία περίεργη. Δεν είναι φτιαγμένη από τούβλα, πέτρες, τσιμέντο ή γυαλί. Είναι ολόκληρη φτιαγμένη από ντενεκέδες. Την κατοικούν ντενεκεδάκια. Άδεια, παλιά ντενεκεδάκια. Βρέθηκαν όλα πεταμένα σ΄ένα σκουπιδότοπο κι αποφάσισαν να φτιάξουν τη δική τους πολιτεία, για να μένουν μόνα τους και να ’χουν την ησυχία τους.
 Τα ντενεκεδάκια που μένουν εδώ έχουν περίεργα ονόματα: Σαρδέλας, Μηλίτσα, Βουτυρένιος, Σοφός, Οκέυ -μπαμ - μπαμ. Ο Σαρδέλας είχε πριν τον πετάξουν σαρδέλες, η Μηλίτσα είχε κομπόστα μήλο, ο Βουτυρένιος βούτυρο, ο Οκέυ - μπαμ - μπαμ είχε κόκα - κόλα κι ο Σοφός είχε μέσα του καφέ. Ώσπου την ήσυχη και ειρηνική ζωή τους ήρθε να χαλάσει ένας αυτόκλητος κυβερνήτης, που στην ουσία ήταν ένας καιροσκόπος τύραννος. Με τη χαρακτηριστική αυθάδειά του επέβαλλε τις απαιτήσεις του στα αδύναμα Ντενεκεδάκια. Αλλά αυτό δεν κράτησε για πολύ. Όλα μαζί ενωμένα αποφάσισαν να ξεσηκωθούν. Έγιναν όλα μια γροθιά κι έδιωξαν τον πανικόβλητο και αυθάδη τύραννο Λαδένιο!
 Αυτή ακριβώς τη δύναμη που μπορούν να κρύβουν οι άνθρωποι, όταν μπορούν να συμφωνήσουν, ήταν και το νόημα των όσων δραστηριοτήτων οργάνωσαν οι μαθητές κατά τη διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς. Το δικαίωμα των παιδιών για εκπαίδευση, για ίσες ευκαιρίες, το δικαίωμα για μια καλύτερη ζωή, το δικαίωμα να αποφασίζουν μόνοι τους για τη ζωή τους. Όλα αυτά, μάλλον τα κατανόησαν καλά οι μαθητές της τάξης και για το λόγο αυτό έπαιξαν τους ρόλους τους με εντυπωσιακή ωριμότητα. Έδειξαν ολοφάνερα στους πολυπληθείς γονείς και άλλους θεατές, το πόσο καλά κατανόησαν το έργο και το πόσο πολύ το χάρηκαν τα ίδια τα παιδιά. Ήταν μια ζωντανή και χαρούμενη παράσταση. Κανένα παιδί δεν έδειξε να φοβάται, όλα γνώριζαν καλά το ρόλο τους και στο τέλος κέρδισαν με την αξία τους το θερμό και παρατεταμένο χειροκρότημα των θεατών.
 H εκδήλωση οργανώθηκε το Σάββατο, 28 Μαΐου για τους γονείς, ενώ παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στους μαθητές του σχολείου την περασμένη Πέμπτη. Εντυπωσιακά ήταν τα σκηνικά και οι ενδυμασίες των παιδιών και επιτυχημένη η μουσική επένδυση. Όλα έμοιαζαν να γινόταν από έναν επαγγελματικό θίασο!
 Τους ρόλους έπαιξαν οι μαθητές με αλφαβητική σειρά: Ασλανίδης Αλέξης: ΟΚ Μπαμ Μπαμ, Γεωργαντάς Αλέξανδρος: Σοφός, Γιαννακόπουλος Μάριος: Βουτυρένιος, Γολγάκης Άγγελος: Σαρδέλας, Ελευθεριάδου Αναστασία: Κομπόστα, Εμίν Μελίχ: Ντενεκεδάκι, Καλλιανίδου Νένα: Ήλιος, Μιχαηλίδης Ιάκωβος: Λαδένιος, Νικηφορίδης Βασίλης: Ντενεκεδάκι, Σαμπάντζε Ρουσλάν: ΟΚ Μπαμ Μπαμ, Σαρ Χασάνογλου Μπελμά: Ντομάτα, Σκοπιανού Στεφανία: Μηλίτσα, Τερμιτζίδης Πέτρος: Μελένιος, Χαριτόπουλος Γρηγόρης: Ντενεκεδάκι.
Τη σκηνοθεσία του έργου έκαναν οι εκπαιδευτικοί: Σμαρώ Λαζαρίδου και Βασίλης Χριστακάκης, τη Μουσική επιμέλεια είχαν οι Αδαμοπούλου Στέλλα και Μάμμος Κώστας, τα σκηνικά και τα κουστούμια έκανε η Βαχτανίδου Τατιάνα, ο Πέγιος Σταύρος και η Μπανταλίδου Μαρίνα και την επιμέλεια του οπτικού και έντυπου υλικού ο Οδυσσέας Κνάβας.

Σελιδομετρητής

counter free

Οι 3 ιστοσελίδες μας.

(2001-2012) Η πρώτη

(2013-2020) Η δεύτερη

(2021- .......) Η τωρινή


Επιλογές