Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Σαπών

 Γ2:  Μιλάμε για τα Δικαιώματα των Παιδιών μέσα από την Παγκόσμια Διακήρυξη



  Οι μαθητές του Γ2 συμμετείχαν στη σημερινή εκδήλωση του σχολείου μας, με μια σειρά από δραστηριότητες που σκοπό είχαν να ενημερώσουν και τους υπόλοιπους μαθητές για τα Δικαιώματα τους. Στην αρχή, προβλήθηκε το ηλεκτρονικό βιβλίο: «Όλοι γεννιόμαστε Ελεύθεροι», με περιεχόμενο την Παγκόσμια Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Στη συνέχεια μίλησαν στους συμμαθητές τους για τα σημαντικότερα άρθρα της Παγκόσμιας Διακήρυξης για τα Δικαιώματα του Παιδιού, έδειξαν το πανό που ζωγράφισαν με τα εικονογραφημένα δικαιώματα και στο τέλος τραγούδησαν το «Αν όλα τα παιδιά της Γης» που τους είχε μάθει η μουσικός του σχολείου μας, κυρία Αννέζα Σπανοπούλου.

  Επειδή ο χώρος της εκδήλωσης δεν … επαρκούσε για να γίνει "ο κύκλος μας πολύ πολύ μεγάλος", κάλεσαν, έξω από την αίθουσα του θεάτρου, όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου για να τραγουδήσουν και να χορέψουν, μεταδίδοντας έτσι μηνύματα για ισότητα, αγάπη, συμμετοχικότητα, μοίρασμα, πολιτισμική αποδοχή και σεβασμό της διαφορετικότητας.

Η δασκάλα του Τμήματος- Άννα Μιχαήλ

Γ2:   Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κομοτηνής και

Λαογραφικό Μουσείο Ξυλαγανής

ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΕΔΩ

  Την Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου οι μαθητές της Δ΄ Τάξης, και των Τμημάτων Γ2 και Β2 με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, επισκεφτήκαμε το Αρχαιολογικό Μουσείο Κομοτηνής. Την ξενάγηση στο Μουσείο, μας έκανε ο κύριος Σιγούρος, ο υπεύθυνος σχολικών δραστηριοτήτων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Ν. Ροδόπης. Μας βοήθησε να συνδέσουμε τα εκθέματα του Μουσείου με την ιστορία που μαθαίνουμε στο σχολείο αλλά και να τα νιώσουμε πιο οικεία και κοντινά σε εμάς, μιας και όλα αυτά, έχουν βρεθεί στην περιοχή της Θράκης.

  Στη συνέχεια, επισκεφτήκαμε το Λαογραφικό Μουσείο Ξυλαγανής. Εκεί η κυρία Σουλτάνα Παπαδημητρίου, η ψυχή του μουσείου, μας ξενάγησε σε αντικείμενα, εργαλεία, χώρους, παραδοσιακά επαγγέλματα και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς, μαρτυρίες και θύμησες μιας άλλης εποχής. Άγνωστα για τους μαθητές μας, τα περισσότερα από τα εκθέματα. Τους μάγεψαν, όμως!

Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Σιγούρο και την κυρία Παπαδημητρίου.

Οι εκπαιδευτικοί των Τάξεων: Β2: Παπαλεξανδρή Ματούλα - Γ2: Μιχαήλ Άννα
Δ1: Χατζάτογλου Νίνα - Δ2: Καρπούζης Παναγιώτης

Γ2: Η ιστορία του Δημοτικού Σχολείου Σαπών


  Οι μαθητές του Γ2 με τη συνοδεία των εκπαιδευτικών Μιχαήλ Άννας και Κωσταρά Βασιλικής, επισκέφτηκαν το κτίριο της Α.ΣΠΑΙ.ΤΕ για να δουν πως είναι το κτίριο και στο εσωτερικό του. Ξεναγήθηκαν από τη γραμματέα της Σχολής και είδαν τις αίθουσες και τα γραφεία. Πολλοί από τους μαθητές, είπαν πως σε αυτό το σχολείο ήταν μαθητές οι γονείς τους. Βέβαια, έχει γίνει ανακατασκευή του κτιρίου και έχει αλλάξει. Τους έκανε εντύπωση η ημερομηνία κατασκευής στην πρόσοψη, που γράφει 1926 και μας πληροφορεί πως τότε φτιάχτηκε το πρώτο σχολείο στις Σάπες. 

   Στην τάξη οι μαθητές, βλέποντας φωτογραφίες του παλιού σχολείου και κυρίως αυτές από τη συλλογή της ηλεκτρονικής ιστοσελίδας μας, παρατήρησαν διαφορές και ομοιότητες στο σχολικό κτίριο, άλλοτε και τώρα και εμπνεύστηκαν και ζωγράφισαν την αφίσα τους.  Στην κατασκευή της αφίσας βοήθησε και ο εικαστικός Κωνσταντίνος Δουλγερίδης...


Γ1: ΣΟΚΟΛΑΤΟΕΒΔΟΜΑΔΑ


  Στα πλαίσια προγράμματος ορίσαμε την πρώτη εβδομάδα, μετά τις διακοπές του Πάσχα, ως εβδομάδα σοκολάτας. Την κυρία μας, την περίμενε τη Δευτέρα και την Τρίτη μια έκπληξη. Την βγάλαμε έξω από την τάξη και όταν ήμασταν έτοιμοι τη φωνάξαμε να μπει. Δύο μαθήτριες  ετοίμασαν από ένα υπέροχο γλυκάκι, το οποίο τιμήσαμε όλοι μαζί. Να φανταστείτε δεν έμεινε ούτε ψίχουλο. Μάλιστα οι δεσποινίδες βάλανε κι το αντίστοιχο ντεκόρ, στολίζοντας το με κομματάκια φρούτων (βλέπετε η υγεία πάνω από όλα).

 Με την κυρία μας μαζί, αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα κορμό. Όπως βλέπετε στις φωτογραφίες δημιουργήσαμε. Μέχρι και γάντια φορέσαμε (η κυρία επέμενε για την υγιεινή). Εκεί που πιστεύαμε ότι όλα πάνε καλά και σε λίγο θα κατασπαράξουμε το γλυκό, έσκασε η βόμβα: «Πρέπει να μπει ψυγείο. Αύριο θα το φάμε», είπε η κυρία μας. Οι διαμαρτυρίες μας δεν ξέρουμε μέχρι που ακούστηκαν, στο τέλος αρκεστήκαμε να δοκιμάσουμε τόοοοοοσο δω λιγάκι. Την επόμενη μέρα βέβαια κάναμε πάρτυ (άλλωστε φαίνεται και στις φωτογραφίες μας). Αααααα!!! Πολύ ωραία αυτή η εβδομάδα σοκολάτας, δε γίνεται να επαναλαμβάνεται πιο συχνά;;;;;;   (Γονείς επιτρέπεται;)                                     Οι μαθητές του Γ1

Μαθητές του Γ΄1 

   Την Πέμπτη 20 Απριλίου 2018, στα πλαίσια του προγράμματος: «Η Ιστορία του σχολείου μας», επισκεφτήκαμε την εφημερίδα: «Ελεύθερη άποψη», του κύριου Κωνσταντίνου Χαριτόπουλο.

   Στο σχολείο μας ετοιμάσαμε μια σειρά από ερωτήσεις, τις οποίες και θέσαμε. Μέσα από αυτές         μάθαμε πολλά για την ιστορία του σχολείου μας. Σας παραθέτουμε παρακάτω όλη τη συνέντευξη.


 

1.  Πώς ήταν το σχολείο μας παλιά;

Το σχολείο σας, δεν υπήρχε. Το κτίριο όπου στεγάζεται η ΑΣΠΑΙΤΕ, ήταν το παλιό σχολείο. Είχαμε μεγάλη αυλή για να παίζουμε. Αργότερα προστέθηκαν και άλλες αίθουσες. Όταν το 1991 ήρθαν οι Παλιννοστούντες προστέθηκαν 10 λυόμενες αίθουσες και το 1995 έγιναν μόνιμες εγκαταστάσεις. Τα θρανία ήταν ξύλινα και είχαμε το γνωστό μαυροπίνακα. Οι μαθητές κάθονταν σε παγκάκι, ανά δύο. Τα παιδιά έγραφαν με μολύβια και ζωγράφιζαν με ξυλομπογιές.  

2.   Πόσες τάξεις είχε;

          Είχε έξι τάξεις. 

3.   Πόσο μεγάλες ήταν οι αίθουσες; 

Οι αίθουσες ήταν μεγάλες και ψηλοτάβανες. Επίσης υπήρχε και μια ξύλινη κατασκευή που χώριζε την αίθουσα και εκεί γινόταν οι διάφορες εκδηλώσεις. 

4.   Πόσα παιδιά είχε;

Το δυναμικό ήταν περίπου 150 με 200 μαθητές. Το 1980 μειώθηκε ο αριθμός των μαθητών. Αύξηση είχαμε πάλι όταν ήρθαν οι παλιννοστούντες. 

5.   Πόσους δασκάλους είχε;

Το σχολείο είχε έξι δασκάλους. Δεν υπήρχαν τμήματα ένταξης. Αυτά δημιουργήθηκαν         αργότερα, μετά το 1995, όταν το σχολείο χαρακτηρίστηκε ως διαπολιτισμικό. 

6.   Τα μαθήματα ήταν δύσκολα; 

Είχαμε Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική Ιστορία - Βοτανολογία και Γυμναστική. Διδασκόμασταν τη Γλώσσα  στην καθαρεύουσα. Γυμναστική μας έκανε ο δάσκαλος της τάξης (κύριος Βεζιρίδης Τάσος). Δεν υπήρχαν γυμναστές. Μάλιστα στο τέλος της χρονιάς κάναμε γυμναστικές επιδείξεις. Δεν κάναμε Μουσική και Εικαστικά. Είχαμε στην αυλή και ένα σκάμμα. Δεν υπήρχαν υπολογιστές και μάλιστα κάναμε μάθημα και το Σάββατο. Τα απογεύματα πηγαίναμε στο σχολείο και καθαρίζαμε τον κήπο και ποτίζαμε. Μέχρι το 1982 φορούσαμε ποδιές (τότε καταργήθηκαν). Ήμουν δευτέρα δημοτικού. 

7.   Πώς έλεγαν τον διευθυντή/ντρια;

Το πρώτο σχολείο λειτούργησε στο Μουσουλμανικό Τέμενος και διευθύντρια ήταν η κυρία Γουναροπούλου Βενετία, την  οποία αργότερα βραβεύσαμε για το έργο της σε μια τελετή. 

8.   Ποια ήταν η σύνθεση των μαθητών;

Μέχρι το 1991 αποτελούνταν από ντόπιους Χριστιανούς. Το 1992 με τον ερχομό  των Παλιννοστούντων, η σύνθεση των μαθητών ήταν περίπου 45% ντόπιοι Χριστιανοί και 35% Παλιννοστούντες. Όταν το 1995 χαρακτηρίστηκε το σχολείο ως Διαπολιτισμικό ένα 15% ήταν από τη Μειονότητα.

9.   Ήταν υπάκουα τα παιδιά;

Ήμασταν πολύ ζωηρά παιδιά. Βέβαια οι δάσκαλοι μας έμεναν εδώ στις Σάπες, οπότε άμα κάναμε κάποια αταξία, την επόμενη μέρα μας τιμωρούσαν. Πολύ δημοφιλής τρόπος τιμωρίας ήταν η χρήση της βέργας. 

10.  Είχατε κυλικείο;

Κυλικείο όπως το γνωρίζετε δεν υπήρχε. Πρώτ' απ' όλα τρώγαμε πρωινό στο σχολείο. Μας έφερναν μαρμελάδα και γάλα (σχέδιο Μάρσαλ).Να φανταστείτε ότι το σημερινό κλιμακοστάσιο ήταν το μαγειρείο. Πηγαίναμε στο σχολείο 7.30 για να φάμε. 

11. Με τη θέρμανση τι γινόταν;

Είχαμε ξυλόσομπα και μάλιστα κάθε μέρα έπρεπε ο κάθε μαθητής να φέρει από ένα ξύλο. 

12. Τι κάνατε ως Δήμαρχος για το σχολείο;

Ήμουν Δήμαρχος για οχτώ χρόνια από το 1994 ως 2002. Στη διάρκεια της θητείας μου         αυτής έγιναν τα εγκαίνια του σημερινού κτιρίου. Όπως βλέπετε στην παρακάτω φωτογραφία στα εγκαίνια ήταν παρόν ο τότε υπουργός παιδείας ο κύριος Παπανδρέου         Γεώργιος. Επίσης έκανα τις ενέργειες που απαιτούνταν για να γίνει η περίφραξη του σχολείου. 

13.  Ποιο ήταν το όνομα του σχολείου;

Ονομαζόταν «Εξατάξιο Δημοτικό Σχολείο Σαπών». 

14.  Υπήρχαν γήπεδα ή παιδική χαρά;

Παλιότερα υπήρχαν κούνιες. Είχαμε ένα σκάμμα και μια απέναντι αλάνα για να παίξουμε. Το 1982 φτιάχτηκε το γήπεδο μπάσκετ. 

15.  Τα βιβλία τα αγόραζαν οι μαθητές ή ήταν δωρεάν; Τα βιβλία ήταν τα ίδια με τώρα;

Από το 1964 ήταν δωρεάν, παλαιότερα τα αγόραζαν. Τα συγγράμματα ήταν διαφορετικά από τώρα. 

16.  Πόσα διαλείμματα είχατε;

Μετά από κάθε ώρα είχαμε και διάλειμμα. Τέσσερα με πέντε στο σύνολο. 

Γ2: Δραματοποίηση παραμυθιού για τον σχολικό εκφοβισμό

  Οι μαθητές του Γ2 παρουσίασαν στους μαθητές της Α΄ και Β τάξης, δραματοποιημένο, ένα παραμύθι για τον σχολικό εκφοβισμό και τη διαχείριση των περιστατικών κλοπής μέσα στο χώρο της τάξης. Το βιβλίο - παραμύθι είναι «Η φωνή της Ρόζι» της Άλισον Φαλκονάκη. Μέσα από τη δραματοποίηση, τα παιδιά βιώνουν πρακτικές και τρόπους αντιμετώπισης της λεκτικής και σωματικής βίας. Μαθαίνουν να «αποκτούν φωνή» και να διεκδικούν τα δικαιώματα και την αξιοπρεπή αντιμετώπιση τους.

 Μετά το τέλος της παράστασης ακολούθησε συζήτηση – ενημέρωση για το σχολικό εκφοβισμό με τους μαθητές της Α΄ και Β΄ τάξης που έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για όσα παρακολούθησαν και συμμετείχαν στην συζήτηση, ενεργά και με άποψη.

Η εκπαιδευτικός της τάξης: Άννα Μιχαήλ

Γ2:  Για τη γιορτή της μητέρας


 Με ποιήματα, δραματοποιημένους διαλόγους, κατασκευές και λουλούδια οι μαθητές του Γ2 ολοκλήρωσαν ένα σχέδιο εργασίας τους, στην τάξη, που αφορούσε τη γιορτή της μητέρας.

 Παρουσίασαν μέρος από τις δράσεις τους, την Παρασκευή 11 Μαΐου, στην σχετική εκδήλωση του σχολείου μας.

Η εκπαιδευτικός της Τάξης: Άννα Μιχαήλ

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ-Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ Γ2


  "Οι μαθητές του Γ2 παρουσίασαν, στην εκδήλωση, τις αφίσες τους και μια πρόταση για ανακύκλωση.  Έφτιαξαν 2 κουτιά, ένα για να ανακυκλώνουν χαρτιά και ένα για καπάκια.

  Το σύνθημα τους είναι "Εμείς ανακυκλώνουμε, τα δεντράκια τα γλυτώνουμε".

Μια μαθήτρια της τάξης, ακόμη απήγειλλε ένα ποίημα για την ανακύκλωση."


Γ2 - Γιορτή σοκολάτας

  Γιορτή σοκολάτας και το Γ2 δεν μπορούσε να μην συμμετέχει ενεργά. Φτιάξαμε στην τάξη, σοκολατάκια, με αμύγδαλα. Λιώσαμε τη σοκολάτα σε μπαιν μαρί, προσθέσαμε το γάλα και τα καβουρντισμένα αμύγδαλα και ανακατέψαμε. Τους δώσαμε όμορφα σχήματα, στη συνέχεια όταν τα βάλαμε σε μικρά φορμάκια. Μετά από 2 ώρες στο ψυγείο, ήταν έτοιμα για κατανάλωση. Εξαφανίστηκαν σε χρόνο ρεκόρ!

ΑΠΟ ΤΟ Γ2:   ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ ΜΕ ΤΟ ΜΑΡΑΣΛΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ


  Οι μαθητές του Γ2, τη φετινή σχολική χρονιά και συγκεκριμένα από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούνιο του 2018, αλληλογραφούσαν με τους μαθητές του Γ2 τμήματος από το Μαράσλειο.

 Η αλληλογραφία ήταν με εναλλαγές, ομαδική και ατομική. Άλλοτε οι μαθητές έγραφαν ομαδικά γράμματα και επικοινωνούσαν μέσω αυτών, στοιχεία του τόπου τους αλλά και ενδιαφέροντα κομμάτια της σχολικής τους ζωής και άλλες φορές με τα ατομικά γράμματα, αντάλλασαν τα προσωπικά νέα τους, με συγκεκριμένα παιδιά ο καθένας.

Στην τάξη του Γ2, υπήρχε η γωνιά με την ονομασία «οι φίλοι μας από την Αθήνα» όπου αναρτώνταν, τα ομαδικά γράμματα.

 Η αγωνία ήταν μεγάλη, μέχρι να έρθουν οι απαντήσεις στα γράμματα των μαθητών και η χαρά ήταν απερίγραπτη, όταν τα άνοιγαν. Η γραπτή έκφραση απέκτησε νόημα για τους μαθητές. Η ανάγκη να γράψουν για να ανταποκριθούν σε πραγματικές περιστάσεις επικοινωνίας, λειτούργησε ανατροφοδοτικά για τη συνολική γραπτή τους, έκφραση.

 Τέλος, η Αθήνα για τους μαθητές μας, από τις Σάπες της Θράκης, δεν είναι πια η μακρινή πρωτεύουσα, είναι η πόλη των φίλων τους. Μέσα από την πρακτική της αλληλογραφίας, οι μαθητές έμαθαν πως ανήκουν σε ένα ευρύτερο κοινωνικό σύνολο και πως παιδιά που βρίσκονται μακριά τους, έχουν τις ίδιες ανάγκες και όνειρα με αυτούς! Όπως είπε και ο Freinet το 1924 «μέσα από την αλληλογραφία, μάθαμε πως δεν είμαστε πια μόνοι»!

 Να ευχαριστήσω, προσωπικά την καλή μου φίλη και συνάδελφο κυρία Ασπασία Χαρλαμπίτα από το Μαράσλειο Αθηνών που εμπνεύστηκε την ιδέα της αλληλογραφίας και που πίστεψε από την αρχή πως οι μαθητές μας θα τα καταφέρουν!

Η δασκάλα του Γ2 - Άννα Μιχαήλ

Γ': Παρουσίαση του προγράμματος "η ιστορία του σχολείου μας"

Βράβευση του κ. Γιώργου Κεραμυδά


 Την Τρίτη 12 Ιουνίου πραγματοποιήθηκε η γιορτή για τη λήξη του σχολικού έτους. Εκτός από τον αποχαιρετισμό των παιδιών της Στ΄ τάξης, έγινε η παρουσίαση του Προγράμματος «Γράφω την ιστορία του σχολείου μου». Οι μαθητές έκαναν αρχικά, την ανάγνωση των σημαντικότερων σταθμών και γεγονότων της ιστορίας του σχολείου. Στη συνέχεια τα παιδιά της Γ΄ τάξης, τραγούδησαν κι αυτά, ένα τραγούδι αφιερωμένο στην ιστορία του σχολείου. Τους στίχους του τραγουδιού, είχε γράψει ειδικά για την περίσταση, η κυρία της μουσικής Αννέζα Σπανοπούλου. Έγινε ακόμη η προβολή του βίντεο, με τις σημαντικότερες φάσεις του προγράμματος που δημιούργησε η κυρία των αγγλικών Βασιλική Κωσταρά.

 Μέσα από την έρευνα για την ιστορία του Σχολείου και οι 17 συνάδελφοι που ασχοληθήκαμε με το συγκεκριμένο πρόγραμμα, καταλήξαμε πως όλες μας οι πηγές και οι αναφορές, είχαν σαν κοινό σημείο τον κύριο Γιώργο Κεραμυδά. Η δική του έρευνα και οι δικές του πηγές και πληροφορίες ήταν αυτές που μας κατηύθυναν στις δράσεις. Και φυσικά με την έμπρακτη στήριξη του (είτε με τη συνέντευξη, είτε με τις πληροφορίες που μας παρείχε) μας ενίσχυε σε όλες τις φάσεις της έρευνας. Η ιστοσελίδα του σχολείου μας ακόμη, είναι δικό του έργο. Συνεχίζει να τη διαχειρίζεται μέχρι και σήμερα, αν και έχει συνταξιοδοτηθεί. Θελήσαμε λοιπόν να τον τιμήσουμε τόσο για τη δουλειά του ως ερευνητή της τοπικής ιστορίας όσο και γιατί αποτελεί παράδειγμα ενεργού πολίτη.

 Του απονείμαμε ένα Βραβείο Προσφοράς για το έργο του θέλοντας να τον ευχαριστήσουμε για όσα έχει κάνει. Την τιμητική πλακέτα πρόσφερε στον κύριο Κεραμυδά, ο διευθυντής του σχολείου, κύριος Σωκράτης Δωρόπουλος.

 Την προετοιμασία της παρουσίασης ανέλαβαν οι συντονίστριες του Προγράμματος για την ιστορία του σχολείου, Άννα Μιχαήλ και Μαριάνθη Λαδίκου