Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Σαπών

  ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΟΥΓΓΑΡΙΑ


 Όπως ξέρετε το σχολείο συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Πρόγραμμα COMENIUS το οποίο έχει σαν θέμα το «Νερό είναι ζωή» και βασικά αφορά την πραγματοποίηση διαφόρων εκπαιδευτικών εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων σε συνεργασία με άλλα σχολεία της Ευρώπης αλλά επίσης περιλαμβάνει και ταξίδια στα σχολεία των εταίρων ώστε να δούμε και πως λειτουργούν τα σχολεία και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης (Σουηδία, Ισπανία, Ουγγαρία, Τουρκία, Πολωνία, Ελλάδα). Οι εκπαιδευτικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες που θα γίνουν στα πλαίσια του προγράμματος είναι οι εξής: Δημιουργία Web Site και ενημέρωσή του από όλα τα σχολεία. Ερωτηματολόγια σχετικά με το νερό. Έκθεση – Διαγωνισμός φωτογραφίας και ζωγραφιών. Διαγωνισμός Power Point. Φωτογραφίες ειδών που ζουν στους τοπικούς υγροτόπους. Σχεδιασμός επιτραπέζιου παιχνιδιού. Πειράματα και συμπεράσματα. Θεατρικό έργο. Βίντεο μηνύματα. Δημιουργία σημαίας για το έργο. Επισκέψεις στις χώρες που συμμετέχουν. Υποδοχή στην Ελλάδα των εταίρων του προγράμματος.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΩΡΑ

  Το ξέρατε ότι η Ουγγαρία έχει μια από τις μεγαλύτερες λίμνες στην Ευρώπη: την λίμνη Μπάλατον; Η Ουγγαρία είναι μια χώρα που παρόλο δεν βρέχεται από θάλασσα έχει πολύ νερό. Πώς εξηγείται αυτό; Είναι απλό, έχει πάρα πολλές βροχές το χειμώνα αλλά και διαρρέεται από πολλά ποτάμια. Ένα από αυτά το πιο διάσημο είναι και ο Δούναβης που όλοι έχουμε ακουστά, όχι μόνο από το μουσικό κομμάτι: τα κύματα του Δούναβη, αλλά και από το σχολείο και αλλού σαν τον ποταμό που διαρρέει πολλές χώρες της Ευρώπης και αφού ξεκινήσει την διαδρομή του από την Γερμανία καταλήγει σε ένα μεγάλο Δέλτα στην Ρουμανία στην Μαύρη Θάλασσα αφού διασχίσει και την Ουγγαρία.

 Η Ουγγαρία λοιπόν όπως είπαμε είναι μια χώρα που δεν βρέχεται από θάλασσα μιας και βρίσκεται στο κέντρο της Ευρώπης. Συνορεύει με πολλές χώρες: την Ρουμανία, την Ουκρανία, την Σλοβακία, τη Σερβία, την Κροατία, τη Σλοβενία και την Αυστρία, ουφ πραγματικά είναι πολλές. Γενικά η Ουγγαρία για να πούμε και περισσότερα λόγια γι’ αυτήν είναι μια πεδινή χώρα που έχει λίγα βουνά στο βορειοανατολικό τμήμα της. Έχει έκταση περίπου 90.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα και πληθυσμό περίπου 10.000.000 κατοίκους δηλαδή περίπου σαν την Ελλάδα. Και τώρα λίγη ιστορία: Πρόγονοι των Ούγγρων ήταν οι φυλές των Μαγυάρων που ήρθαν από την Κεντρική Ασία σε αυτήν την περιοχή το 896 μ.Χ. Πριν από αυτούς η χώρα κατοικούνταν από τους Κέλτες. Η Ουγγαρία έγινε χριστιανικό βασίλειο το έτος 1000 όταν βασιλιάς ήταν ο Άγιος Στέφανος και μέχρι το 1490 ήταν μια από τις σημαντικότερες χώρες της Ευρώπης. Άρχισε να απειλείται από τους Οθωμανούς και το 1525 και ένα κομμάτι της χώρας κατακτάται από αυτούς. Η Ουγγαρία απελευθερώνεται ξανά μετά από 150 χρόνια.

 Το 1867 διαμορφώνεται η Αυστροουγγρική Αυτοκρατορία η οποία το 1914 μπαίνει στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο μαζί με τους Γερμανούς. Όταν ο πόλεμος χάνεται για αυτούς η Αυτοκρατορία διαλύεται στις χώρες που την αποτελούσαν. Στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο τάσσεται πάλι στο πλευρό των Γερμανών, ηττάται και κατακτιέται από τους Σοβιετικούς και περνάει στην σφαίρα επιρροής τους. Τον Οκτώβριο του 1957 ο λαός αγανακτισμένος εξεγείρεται αλλά αυτή η εξέγερση καταστέλλεται από τους Σοβιετικούς. Τέλος οι Σοβιετικοί αποχωρούν στο τέλος της δεκαετίας του 80 και η χώρα ανακηρύσσεται Δημοκρατία. Το 1999 εντάσσεται στο ΝΑΤΟ και το 2004 στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

 Η πρωτεύουσα της Ουγγαρίας είναι η Βουδαπέστη. Στα παλιά χρόνια ήταν δύο διαφορετικές πόλεις η Βούδα και η Πέστη με το Δούναβη να κυλάει ανάμεσά τους. Στη συνέχεια και με την ανάπτυξη που είχε η πόλη ενώθηκε σε μια κρατώντας τα αρχικά ονόματα των δύο πόλεων: Βουδαπέστη. Είναι μια πανέμορφη πόλη που φημίζεται για τις ιαματικές πηγές με πάρα πολλά παλιά κτίρια κτισμένα στις δύο όχθες του Δούναβη. Τα πιο εντυπωσιακά είναι το κτίριο του Κοινοβουλίου και το κάστρο των ψαράδων. Σχεδόν κάθε κτίριο έχει τη δική του ιστορία. Έχει δρόμους άψογα σχεδιασμένους φαρδιές λεωφόρους, μεγάλα πάρκα. Και αυτό είναι φυσιολογικό αφού κάποτε σαν ένα κομμάτι της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας των Αψβούργων φρόντισαν αυτοί να την χτίσουν και να την στολίσουν κατάλληλα.

 Όσον αφορά τώρα την οικονομία της Ουγγαρίας αυτή έχει λίγους φυσικούς πόρους (βωξίτη, άνθρακα και φυσικό αέριο) έχει όμως άφθονα εύφορα καλλιεργήσιμα εδάφη γιατί όπως είπαμε και στην αρχή έχει λίγα βουνά και πολλές πεδιάδες. Τα ουγγρικά κρασιά είναι φημισμένα σε όλη την Ευρώπη και πράγματι όπως είδαμε και με τα μάτια μας έχει πάρα πολλούς αμπελώνες πράγμα που δεν το πιστεύαμε γιατί νομίζαμε ότι σε μια χώρα τόσο βόρεια από εμάς δεν θα ευδοκιμούσαν τα αμπέλια. Τα κυριότερα προϊόντα που εξάγει η χώρα είναι είδη ηλεκτρικού, ηλεκτρονικού και μηχανολογικού εξοπλισμού, είδη διατροφής και χημικά προϊόντα. Η Ουγγαρία είναι μια χώρα με μεγάλη μουσική παράδοση, όπως διαπιστώσαμε και εμείς. Η παραδοσιακή της μουσική ενέπνευσε μεγάλους συνθέτες όπως τον Λιστ, τον Μπάρτοκ και τον Κόνταλυ, ο οποίος και έχει ανακαλύψει την μέθοδο εκμάθησης της μουσικής Κόνταλυ. Αυτή βασίζεται πάνω στην εκμάθηση της λαϊκής και παραδοσιακής μουσικής της κάθε χώρας. Άλλοι διάσημοι Ούγγροι είναι ο Άλμπρεντ Ζεντ Γκιόργκι που ανακάλυψε την ύπαρξη της βιταμίνης C, ο νομπελίστας συγγραφέας Ίμπε Κερτέζ και ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Ίστβαν Σάμπο. Κάτι που μάθαμε εκεί είναι ότι η Ουγγαρία έχει αναδείξει διάφορους εφευρέτες οι οποίοι έχουν πραγματοποιήσει διάφορες ανακαλύψεις οι οποίες μας διευκολύνουν τη ζωή μας σήμερα. Τέτοιες είναι η εφεύρεση της κατάψυξης, του στυλό διαρκείας, του μοντέλου αυτοκινήτου Ford T και πολλά άλλα.

ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΑΣ - ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ

  Το πρώτο ταξίδι λοιπόν έγινε στην Ουγγαρία από όπου γυρίσαμε γεμάτοι εμπειρίες και εντυπώσεις για τις ωραίες στιγμές που ζήσαμε εκεί. Ζήσαμε την υπέροχη φιλοξενία των Ούγγρων δασκάλων, την εντυπωσιακή υποδοχή των μαθητών στο σχολείο αλλά και τα υπέροχα μέρη που είδαμε εκεί. Η φιλοξενία που προσέφεραν οι Ούγγροι συνάδελφοι με επικεφαλής τον κύριο Zoltan, τον κύριο Adrass, την κυρία Andrea ήταν απεριόριστη και τόσο ζεστή που το εκτιμήσαμε πάρα πολύ όχι μόνο εμείς οι Έλληνες που έχουμε παράδοση στην φιλοξενία αλλά και οι άλλοι συνάδελφοί μας από τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Κατ΄ αρχήν δεν μπορείς πηγαίνοντας στην Ουγγαρία να μην κάνεις μια στάση στη πανέμορφη Βουδαπέστη η οποία θαρρείς και είναι μια πόλη η οποία βγήκε από τα παραμύθια.

 Έχει τόσα πολλά πράγματα να δεις που σίγουρα στο μικρό χρονικό διάστημα που μείναμε δεν μπορούσαμε να τα δούμε όλα. Το Κοινοβούλιο είναι ένα τεράστιο υπέροχο κτίριο χτισμένο σε γοτθικό ρυθμό το 19ο αιώνα. Στεγάζει την Ουγγρική Βουλή και έχει σε προθήκη το Ουγγρικό βασιλικό στέμμα, το βασιλικό σκήπτρο και τον ουγγρικό σταυρό. Ένα άλλο αξιοθέατο που αξίζει να δεις είναι η ακρόπολη (Sentinel) της Βουδαπέστης που βρίσκεται στο πιο ψηλό σημείο της πόλης και μπορείς να δεις όλη την πόλη ενώ να κυλάει κάτω από τις γέφυρες ο Δούναβης. Εμείς όμως δεν μπορούσαμε να μείνουμε πολύ στη Βουδαπέστη γιατί έπρεπε να πάμε στο Ντέμπρετσεν στην πόλη δηλαδή που ήταν το σχολείο που συμμετέχει μαζί μας στο πρόγραμμα COMENIUS. Έτσι λοιπόν μας δινόταν η ευκαιρία να δούμε την επαρχία της Ουγγαρίας ενώ ταυτόχρονα ταξιδεύαμε. 

 Αυτό που μας έκανε μεγάλη εντύπωση είναι ότι σε αντίθεση με την Ελλάδα δεν είδαμε κανένα βουνό και αυτό είναι φυσικό γιατί όπως είπαμε η Ουγγαρία είναι μια χώρα πεδινή με λίγα βουνά στα βορειοανατολικά της. Τα μέρη όλα που περάσαμε ήταν καλλιεργημένα χωράφια που είχαν θεριστεί το καλοκαίρι αλλά υπήρχαν και όπως είπαμε πάρα πολλοί αμπελώνες με τα σταφύλια που περίμεναν να τρυγηθούν. Τελικά μετά από ταξίδι 2,5 ωρών περίπου φτάσαμε στο σιδηροδρομικό σταθμό του Ντέμπρετσεν. Εκεί συναντηθήκαμε και γνωριστήκαμε με τους Ούγγρους συναδέλφους που μας περίμεναν.

 Την άλλη μέρα πήγαμε στο σχολείο τους. Η πρώτη εντύπωση που αποκομίσαμε από αυτό ήταν άριστη. Στην είσοδο του κτιρίου του σχολείου δύο μαθητές μας υποδέχτηκαν και στην συνέχεια πήγαμε στην αίθουσα όπου θα γινόταν οι παρουσιάσεις. Το σχολείο μας είπαν έχει χτιστεί το 1962 και γωνιά του ήταν καλυμμένη με φωτογραφίες των παιδιών και των δασκάλων τους από τις προηγούμενες χρονιές αλλά και με εργασίες που είχαν κάνει τα παιδιά στα πλαίσια του προγράμματος και όχι μόνο. Είχαν φτιάξει καλωσορίσματα σε όλες τις γλώσσες εταίρων δηλαδή των Ελλήνων, των Σουηδών, των Πολωνών, των Ισπανών, των Τούρκων αλλά και στη δική τους αλλά και κολάζ με τις σημαίες των χωρών και διάφορα άλλα. Η συνάντηση ξεκίνησε σε εγκάρδιο κλίμα και για τα περισσότερα σχολεία όπως διαπιστώσαμε ήταν και για αυτούς η πρώτη φορά και υπήρχαν εύλογα πολλά ερωτήματα και ανησυχίες. Η συνάντηση συνεχίστηκε με την παρουσιάσεις των σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Στη συνέχεια οι οργανωτές Ούγγροι μας είχαν ετοιμάσει μία έκπληξη: μας πήγαν στη μεγάλη αίθουσα του γυμναστηρίου τους όπου είχαν συγκεντρωθεί όλοι οι μαθητές του σχολείου να μας καλωσορίσουν. Εκεί παρουσιάσαμε τα δικά μας σχολεία στους μαθητές και τους είπαμε μερικά λόγια για τις χώρες μας, όλο το σκηνικό ήταν υπέροχο. Στη συνέχεια περιηγηθήκαμε το σχολείο και μπήκαμε σε διάφορες τάξεις για να δούμε πως κάνουν μάθημα οι Ούγγροι μαθητές. Τα παιδιά εκτός των άλλων μας τραγούδησαν διάφορα τραγούδια στα αγγλικά αλλά και στα ουγγρικά.

 Μετά φύγαμε από το σχολείο και μιας και αυτό που χαρακτηρίζει το Ντέμπρετσεν είναι οι θερμές ιαματικές πηγές και οι εκπληκτικές εγκαταστάσεις που έχει, πήγαμε σ΄ αυτές μιας και ήταν το επόμενο προγραμματισμένο θέμα. Το βράδυ μας έκαναν το τραπέζι στο σπίτι της υποδιευθύντριας του σχολείου κυρίας Andrea όπου μας είχαν ετοιμάσει φαγητά οι ίδιοι οι δάσκαλοι του σχολείου.

 Την άλλη μέρα στο σχολείο ξανά, συζητήσαμε για τις ενέργειες που θα κάνουμε και θέσαμε χρονοδιαγράμματα και στόχους. Επικεντρωθήκαμε στη συνέχεια σε αυτά που είναι να γίνουν άμεσα όπως τον διαγωνισμό ζωγραφικές και φωτογραφίας αλλά και τη σύνταξη του ερωτηματολογίου που θα απαντήσουν οι μαθητές των συμμετεχόντων σχολείων ώστε να διαπιστωθούν οι γνώσεις τους γύρω από το νερό. Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε ένα γυμνάσιο στη πόλη όπου μας μίλησε ο διευθυντής και μας έκανε ξενάγηση στους χώρους του γυμνασίου. Μετά μας ξενάγησαν στην πόλη όπου μαθητές σε άψογα αγγλικά μας είπαν για την ιστορία της πόλης αλλά και για κάθε μνημείο ξεχωριστά.

 Το απόγευμα πήγαμε σε μια φάρμα έξω από την πόλη η οποία βρισκόταν μέσα σε ένα πολύ πυκνό δάσος όπου είδαμε μια επίδειξη με άλογα και στη συνέχεια είχαμε γεύμα με παραδοσιακά ουγγρικά φαγητά, χορούς και τραγούδια. Την επόμενη ημέρα Παρασκευή είχαμε συνάντηση με την αντιδήμαρχο του Ντέμπρετσεν, υπεύθυνη για την εκπαίδευση στο Δήμο, όπου μέσα από μια σειρά διαφανειών έκανε μια αναδρομή στην ιστορία της πόλης, παλαιότερη και σύγχρονη. Το απόγευμα ήμασταν τυχεροί γιατί έτυχε εκείνη την ημέρα να γιορτάζεται σε όλη την Ουγγαρία η ημέρα της συγκομιδής και του τρύγου με διάφορες εκδηλώσεις χορό και τραγούδι. Πιο συγκεκριμένα τα παιδιά στο σχολείο είχαν στήσει πάγκους και πουλούσαν διάφορα προϊόντα: από παλιά παιχνίδια τους μέχρι και κουλουράκια ή διάφορα άλλα φαγώσιμα που είχαν ετοιμάσει από το σπίτι τους. Συγχρόνως ακούγονταν από τα μεγάφωνα μουσική ενώ χορευτικά συγκροτήματα των παιδιών χόρευαν σύγχρονους και παραδοσιακούς χορούς της Ουγγαρίας. Υπήρχαν επίσης και διάφοροι πάγκοι όπου τα παιδιά μάθαιναν να κάνουν διάφορες κατασκευές και μάθαιναν πως γίνεται το πάτημα των σταφυλιών για να γίνει κρασί. Ήταν κάτι πραγματικά υπέροχο γιατί τα παιδιά έδιναν τον καλύτερο εαυτό τους. Αμέσως μετά φύγαμε για το σπίτι του διευθυντή κ. Adrass, όπου ήμασταν καλεσμένοι. Εκεί αποχαιρετιστήκαμε με συγκίνηση και τους ευχαριστήσαμε για την υπέροχη φιλοξενία τους και υποσχεθήκαμε να βρεθούμε όλοι ξανά στην Ελλάδα αυτή τη φορά την επόμενη άνοιξη.

 Την επόμενη μέρα φύγαμε και γυρίσαμε στην Ελλάδα γεμάτοι όμορφες εικόνες και συγκινημένοι από την φιλοξενία των Ούγγρων εταίρων μας και υποσχόμενοι ότι θα ανταποδώσουμε και εμείς την φιλοξενία τους.

IMPRESSIONS FROM OUR JOURNEY TO HUNGARY

As you know our school participates in the Comenius Project “Water is Life” along with partners from Hungary, Sweden, Spain, Turkey, and Poland. The educational activities which will held during programme are: The creation of a Web Site. A questionnaire Exhibition – Competition with paintings and photos. Power Point contest Photos of species which are living at the local wetlands. Creation of a board game. Experiments and conclusions. A theatrical play. Video messages. Creation of a flag about the project. Visits to the participanting States.

OUR JOURNEY AND MEETINGS

The first trip of the project took held in Hungary. We enjoyed there the magnificent Hungarian hospitality not only from the teachers but also from the students. But first of all you can’t go to Hungary and not visit its beautiful capital Budapest. There are so many places there to go such as the Parliament, the fisherman’s Castle and many others. But we couldn’t stay long there so we start out trip to Debrecen a beautiful city situating at the east of Hungary. After a journey of 2,5 hours by train we reached the railroad station of Debrecen and we met with our Hungarian colleagues. The next day we went to school where the meeting was about to begin. Every corner and wall was covered from pictures of the students and teachers from the passed years and also works related to the project made by the students. The meeting started and continued with the presentations of every school. After that there was a surprise. We went to the gym where all the students were gathered to welcome us. We presented our schools to the students and everything was very nice. Later we toured the school and we entered in some classrooms where the kids had prepared a welcome with songs and poems. We also watched how the Hungarian students made their lesson. After that we left school and headed to Debrecen thermal water facility where we discovered the benefits of thermal water. Later at night we had a magnificent dinner at Mrs. Andrea’s residence. The teachers did their best and they prepared for us Hungarian food and wine. It was very nice and we had a wonderful time there. The next day we discussed all actions we had to do and set a schedule. We focus on the photo competition and also at the questionnaire and then we visited a high school where the headmaster made us a tour in all the facilities. Around noon we made a tour to the city where students from the school told us the history of the city. In the evening there was a surprise we went to a farm outside city where we saw a horse demonstration and then we had a dinner with traditional Hungarian food. Next day we had a meeting with the Vice Mayor who was responsible with the educational matters of the municipality. She made a review of the history of the city among the others. At the last day there was a celebration for the harvest day. There were a lot of happenings such as modern and traditional dances. Contests like climbing on a wall and also there were a lot of sail points where the children were selling goods, toys, pies, coffees, cookies, handcrafts etc. Later on we went to Mrs. Adrass house where we were invited. There, we said goodbye and promised to meet again in spring at Greece this time. Next day we left and returned to Greece full of beautiful images from the great hospitality of our Hungarian partners determined to give back their hospitality.