Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Σαπών


Β2: Από την ιστορία του σχολείου - Ζωγραφιές μαθητών


  Τα παιδιά του Β2 παρατήρησαν το παλιό κτίριο και το καινούριο. Είδαν φωτογραφίες από το παλιό σχολείο. Πόσο διαφορετικά ήταν όλα σε σχέση με το σημερινό!!

  Έτσι αποφάσισαν να κάνουν μια εικαστική προσέγγιση με το δικό τους μοναδικό τρόπο…

Η εκπ/κός: Παπαλεξανδρή Σταματία


Γ2: Η ιστορία του Δημοτικού Σχολείου Σαπών


  Οι μαθητές του Γ2 με τη συνοδεία των εκπαιδευτικών Μιχαήλ Άννας και Κωσταρά Βασιλικής, επισκέφτηκαν το κτίριο της Α.ΣΠΑΙ.ΤΕ για να δουν πως είναι το κτίριο και στο εσωτερικό του. Ξεναγήθηκαν από τη γραμματέα της Σχολής και είδαν τις αίθουσες και τα γραφεία. Πολλοί από τους μαθητές, είπαν πως σε αυτό το σχολείο ήταν μαθητές οι γονείς τους. Βέβαια, έχει γίνει ανακατασκευή του κτιρίου και έχει αλλάξει. Τους έκανε εντύπωση η ημερομηνία κατασκευής στην πρόσοψη, που γράφει 1926 και μας πληροφορεί πως τότε φτιάχτηκε το πρώτο σχολείο στις Σάπες. 

   Στην τάξη οι μαθητές, βλέποντας φωτογραφίες του παλιού σχολείου και κυρίως αυτές από τη συλλογή της ηλεκτρονικής ιστοσελίδας μας, παρατήρησαν διαφορές και ομοιότητες στο σχολικό κτίριο, άλλοτε και τώρα και εμπνεύστηκαν και ζωγράφισαν την αφίσα τους.  Στην κατασκευή της αφίσας βοήθησε και ο εικαστικός Κωνσταντίνος Δουλγερίδης...


Μαθητές του Γ΄1- Συνέντευξη με τον εκδότη τοπικής εφημερίδας


  Την Πέμπτη 20 Απριλίου 2018, στα πλαίσια του προγράμματος: «Η Ιστορία του σχολείου μας», επισκεφτήκαμε την εφημερίδα: «Ελεύθερη άποψη», του κύριου Κωνσταντίνου Χαριτόπουλο. Στο σχολείο μας ετοιμάσαμε μια σειρά από ερωτήσεις, τις οποίες και θέσαμε. Μέσα από αυτές μάθαμε πολλά για την ιστορία του σχολείου μας. Σας παραθέτουμε παρακάτω όλη τη συνέντευξη. 

 1. Πώς ήταν το σχολείο μας παλιά; Το σχολείο σας, δεν υπήρχε. Το κτίριο όπου στεγάζεται η ΑΣΠΑΙΤΕ, ήταν το παλιό σχολείο. Είχαμε μεγάλη αυλή για να παίζουμε. Αργότερα προστέθηκαν και άλλες αίθουσες. Όταν το 1991 ήρθαν οι Παλιννοστούντες προστέθηκαν 10 λυόμενες αίθουσες και το 1995 έγιναν μόνιμες εγκαταστάσεις. Τα θρανία ήταν ξύλινα και είχαμε το γνωστό μαυροπίνακα. Οι μαθητές κάθονταν σε παγκάκι, ανά δύο. Τα παιδιά έγραφαν με μολύβια και ζωγράφιζαν με ξυλομπογιές.

 2. Πόσες τάξεις είχε; Είχε έξι τάξεις.

 3. Πόσο μεγάλες ήταν οι αίθουσες; Οι αίθουσες ήταν μεγάλες και ψηλοτάβανες. Επίσης υπήρχε και μια ξύλινη κατασκευή που χώριζε την αίθουσα και εκεί γινόταν οι διάφορες εκδηλώσεις.

 4. Πόσα παιδιά είχε; Το δυναμικό ήταν περίπου 150 με 200 μαθητές. Το 1980 μειώθηκε ο αριθμός των μαθητών. Αύξηση είχαμε πάλι όταν ήρθαν οι παλιννοστούντες.

 5. Πόσους δασκάλους είχε; Το σχολείο είχε έξι δασκάλους. Δεν υπήρχαν τμήματα ένταξης. Αυτά δημιουργήθηκαν αργότερα, μετά το 1995, όταν το σχολείο χαρακτηρίστηκε ως διαπολιτισμικό.

 6. Τα μαθήματα ήταν δύσκολα; Είχαμε Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική Ιστορία - Βοτανολογία και Γυμναστική. Διδασκόμασταν τη Γλώσσα στην καθαρεύουσα. Γυμναστική μας έκανε ο δάσκαλος της τάξης (κύριος Βεζιρίδης Τάσος). Δεν υπήρχαν γυμναστές. Μάλιστα στο τέλος της χρονιάς κάναμε γυμναστικές επιδείξεις. Δεν κάναμε Μουσική και Εικαστικά. Είχαμε στην αυλή και ένα σκάμμα. Δεν υπήρχαν υπολογιστές και μάλιστα κάναμε μάθημα και το Σάββατο. Τα απογεύματα πηγαίναμε στο σχολείο και καθαρίζαμε τον κήπο και ποτίζαμε. Μέχρι το 1982 φορούσαμε ποδιές (τότε καταργήθηκαν). Ήμουν δευτέρα δημοτικού.

 7. Πώς έλεγαν τον διευθυντή/ντρια; Το πρώτο σχολείο λειτούργησε στο Μουσουλμανικό Τέμενος και διευθύντρια ήταν η κυρία Γουναροπούλου Βενετία, την οποία αργότερα βραβεύσαμε για το έργο της σε μια τελετή.

 8. Ποια ήταν η σύνθεση των μαθητών; Μέχρι το 1991 αποτελούνταν από ντόπιους Χριστιανούς. Το 1992 με τον ερχομό των Παλιννοστούντων, η σύνθεση των μαθητών ήταν περίπου 45% ντόπιοι Χριστιανοί και 35% Παλιννοστούντες. Όταν το 1995 χαρακτηρίστηκε το σχολείο ως Διαπολιτισμικό ένα 15% ήταν από τη Μειονότητα.

 9. Ήταν υπάκουα τα παιδιά; Ήμασταν πολύ ζωηρά παιδιά. Βέβαια οι δάσκαλοι μας έμεναν εδώ στις Σάπες, οπότε άμα κάναμε κάποια αταξία, την επόμενη μέρα μας τιμωρούσαν. Πολύ δημοφιλής τρόπος τιμωρίας ήταν η χρήση της βέργας.

 10. Είχατε κυλικείο; Κυλικείο όπως το γνωρίζετε δεν υπήρχε. Πρώτ' απ' όλα τρώγαμε πρωινό στο σχολείο. Μας έφερναν μαρμελάδα και γάλα (σχέδιο Μάρσαλ).Να φανταστείτε ότι το σημερινό κλιμακοστάσιο ήταν το μαγειρείο. Πηγαίναμε στο σχολείο 7.30 για να φάμε.

 11. Με τη θέρμανση τι γινόταν; Είχαμε ξυλόσομπα και μάλιστα κάθε μέρα έπρεπε ο κάθε μαθητής να φέρει από ένα ξύλο.

 12. Τι κάνατε ως Δήμαρχος για το σχολείο; Ήμουν Δήμαρχος για οχτώ χρόνια από το 1994 ως 2002. Στη διάρκεια της θητείας μου αυτής έγιναν τα εγκαίνια του σημερινού κτιρίου. Όπως βλέπετε στην παρακάτω φωτογραφία στα εγκαίνια ήταν παρόν ο τότε υπουργός παιδείας ο κύριος Παπανδρέου Γεώργιος. Επίσης έκανα τις ενέργειες που απαιτούνταν για να γίνει η περίφραξη του σχολείου.

 13. Ποιο ήταν το όνομα του σχολείου; Ονομαζόταν «Εξατάξιο Δημοτικό Σχολείο Σαπών».

 14. Υπήρχαν γήπεδα ή παιδική χαρά; Παλιότερα υπήρχαν κούνιες. Είχαμε ένα σκάμμα και μια απέναντι αλάνα για να παίξουμε. Το 1982 φτιάχτηκε το γήπεδο μπάσκετ.

 15. Τα βιβλία τα αγόραζαν οι μαθητές ή ήταν δωρεάν; Τα βιβλία ήταν τα ίδια με τώρα; Από το 1964 ήταν δωρεάν, παλαιότερα τα αγόραζαν. Τα συγγράμματα ήταν διαφορετικά από τώρα.

 16. Πόσα διαλείμματα είχατε; Μετά από κάθε ώρα είχαμε και διάλειμμα. Τέσσερα με πέντε στο σύνολο.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ - ΕΡΕΥΝΩΝΤΑΣ ΠΑΛΙΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ


Οι μαθητές/τριες του Ε1 μαζί με την δασκάλα τους κα Λαδίκου Μαριάνθη και την Υποδ/τρια του σχολείου κα Ιωαννίδου Ελευθερία ερευνούν τα σχολικά αρχεία, προκειμένου να αντλήσουν πληροφορίες σχετικά με την ιστορία του σχολείου. Ξεφυλλίζουν παλιά μαθητολόγια, Μητρώα, Γενικούς ελέγχους, Πρακτικά Συλλόγου Διδασκόντων, αποκόμματα και κάθε είδους έντυπο υλικό, το οποίο δίνει μαρτυρίες σχετικά με τα στοιχεία των μαθητών και μαθητριών, τις βαθμολογίες τους, τα επαγγέλματα των γονέων-κηδεμόνων τους και άλλα πολλά. Συλλογές παλιών φωτογραφιών που φυλάσσονται στο αρχείο του σχολείου, δίνουν στοιχεία για τη σχολική ζωή (μαθητική και δράσεις – εκδηλώσεις) στα παλαιότερα χρόνια. Οι μαθητές/τριες ψάχνουν ακόμη στοιχεία των ΦΕΚ, όπως ΦΕΚ ίδρυσης σχολείου, ολοήμερου, τάξεις ένταξης και υποδοχής, αναμορφωμένου ωρολογίου προγράμματος, κάνοντας ηλεκτρονική αναζήτηση στην ιστοσελίδα του Εθνικού Τυπογραφείου. Για την ιστορία του σχολείου Οι Υπεύθυνες εκπ/κοί: Ιωαννίδου Ελευθερία & Λαδίκου Μαριάνθη

ΣΤ': Οι μαθητές ερευνούν την ιστορία του σχολείου τους.


 Οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης μελέτησαν κάποια από τα αρχεία της Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Ροδόπης που μας έστειλε ο Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων κ. Ι. Σιγούρος, αλλά και τα αρχιτεκτονικά σχέδια που υπήρχαν στο σχολείο.

 Από αυτά προέκυψαν ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το σχολείο που μας ήταν άγνωστες. 

 Α) Από την «Εφημερίδα της Κυβέρνησης του Βασιλείου της Ελλάδας» μαθαίνουμε ότι αποφασίστηκε να συγχωνευτεί το διτάξιο δημοτικό σχολείο Κασσιτερών με το τριτάξιο σχολείο Σαππών σε ένα πεντατάξιο δημοτικό σχολείο Σαππών. Αυτό συμβαίνει στις 30 Ιουλίου 1952. Βασιλιάς των Ελλήνων είναι ο Παύλος.

 Β) Στις 18-5-1993 με απόφαση του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων το Δημοτικό Σχολείο Σαπών γίνεται από εξαθέσιο, οκταθέσιο.

 Γ) Από έγγραφο του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα «’ίδρυση και προαγωγή σχολείων» αποφασίστηκε ότι από το σχολικό έτος 1996 – 1997 το Δημοτικό Σχολείο Σαπών θα λειτουργεί ως δεκαθέσιο.  

 Δ) Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων που δημοσιεύεται στην «Εφημερίδα της Κυβέρνησης» στις 15 Ιανουαρίου 1999 ορίζεται να λειτουργήσει ένα τμήμα Ολοήμερου Σχολείου στο Δημοτικό Σχολείο Σαπών. Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ο Διευθυντής του Σχολεί

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί:

Ο Διευθυντής του Σχολείου: Δωρόπουλος Σωκράτης

ΣΤ1 : Σκεύα Κατερίνα - ΣΤ2: Τριμπόνια Σοφία

Συνέντευξη με τον παλιό διευθυντή του σχολείου μας


 Την Παρασκευή [21-4-1918] μετά από πρόσκληση του σχολείου, ήρθε ο κ. Κεραμυδάς Γιώργος, ένας από τους προηγούμενους διευθυντές του για να μιλήσει και να απαντήσει σε ερωτήσεις των μαθητών της Δ' τάξης. Ο κ. Κεραμυδάς είναι γνώστης της ιστορίας του Δημοτικού σχολείου Σαπών, αφού ασχολήθηκε πολλά χρόνια με την αναζήτηση πληροφοριών και σπάνιων παλιών φωτογραφιών.

  Μίλησε πρώτα με λίγα λόγια για την ιστορία του τόπου και μετά για την ίδρυση του σχολείου και την ιστορική διαδρομή του στα 98 χρόνια από τότε. Παρουσίασε σπάνιες φωτογραφίες από τα παλιά χρόνια. 

Πλησιάζουμε προς την ολοκλήρωση...


https://www.youtube.com/watch?v=5ebnxuFf9ec

 Οι μαθητές & μαθήτριες του Δ.Σ Σαπών συμμετέχουν στο πρόγραμμα ‘Γράφω την Ιστορία του Σχολείου μου’ το οποίο είναι μια πρωτοβουλία της Διεύθυνσης Πρωτ/βάθμιας Εκπαίδευσης ΠΕ Ροδόπης, δια του γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων, σε συνεργασία με την Εταιρεία Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής (ΕΠΕΚ).

  Με τη βοήθεια των δασκάλων τους, οι μαθητές/ριες του Α1, Β2, Γ1, Γ2, Δ1, Δ2, Ε1, Ε2, ΣΤ1 και ΣΤ2 παρατηρούν, συγκρίνουν, ζωγραφίζουν, κάνουν επισκέψεις, παίρνουν συνεντεύξεις, ερευνούν αρχειακό υλικό και γνωρίζουν σημαντικά γεγονότα, στοιχεία και πρόσωπα που αφορούν στην ιστορία του σχολείου.

 Ένα από τα πρόσωπα αυτά, ο κ. Γιώργος Κεραμυδάς που υπήρξε διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Σαπών (1992 - 2010), έχει αφιερώσει πολλά χρόνια της ζωής του συλλέγοντας και καταγράφοντας πολύτιμο και σπάνιο αρχειακό υλικό για το σχολείο έτσι ώστε οι σημερινοί αλλά και οι μελλοντικοί μαθητές να είναι σε θέση να ανακαλύψουν τι συνέβη από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του σχολείου ως τα πιο πρόσφατα.

 Το παρακάτω video περιλαμβάνει μια σύντομη αναδρομή σε σημαντικές στιγμές από τα πρώτα και τα πιο πρόσφατα χρόνια του σχολείου καθώς επίσης και τις δράσεις των μαθητών και των εκπαιδευτικών του σχολείου στα πλαίσια του προγράμματος.

Το video επιμελήθηκε η εκπαιδευτικός αγγλικών Βασιλική Κωσταρά.

Γ2: Παρουσίαση του προγράμματος "η ιστορία του σχολείου μας"

Βράβευση του κ. Γιώργου Κεραμυδά


Την Τρίτη 12 Ιουνίου πραγματοποιήθηκε η γιορτή για τη λήξη του σχολικού έτους. Εκτός από τον αποχαιρετισμό των παιδιών της Στ΄ τάξης, έγινε η παρουσίαση του Προγράμματος «Γράφω την ιστορία του σχολείου μου». Οι μαθητές έκαναν αρχικά, την ανάγνωση των σημαντικότερων σταθμών και γεγονότων της ιστορίας του σχολείου. Στη συνέχεια τα παιδιά της Γ΄ τάξης, τραγούδησαν κι αυτά, ένα τραγούδι αφιερωμένο στην ιστορία του σχολείου. Τους στίχους του τραγουδιού, είχε γράψει ειδικά για την περίσταση, η κυρία της μουσικής Αννέζα Σπανοπούλου.

 Έγινε ακόμη η προβολή του βίντεο, με τις σημαντικότερες φάσεις του προγράμματος που δημιούργησε η κυρία των αγγλικών Βασιλική Κωσταρά. Μέσα από την έρευνα για την ιστορία του Σχολείου και οι 17 συνάδελφοι που ασχοληθήκαμε με το συγκεκριμένο πρόγραμμα, καταλήξαμε πως όλες μας οι πηγές και οι αναφορές, είχαν σαν κοινό σημείο τον κύριο Γιώργο Κεραμυδά. Η δική του έρευνα και οι δικές του πηγές και πληροφορίες ήταν αυτές που μας κατηύθυναν στις δράσεις. Και φυσικά με την έμπρακτη στήριξη του (είτε με τη συνέντευξη, είτε με τις πληροφορίες που μας παρείχε) μας ενίσχυε σε όλες τις φάσεις της έρευνας.

 Η ιστοσελίδα του σχολείου μας ακόμη, είναι δικό του έργο. Συνεχίζει να τη διαχειρίζεται μέχρι και σήμερα, αν και έχει συνταξιοδοτηθεί. Θελήσαμε λοιπόν να τον τιμήσουμε τόσο για τη δουλειά του ως ερευνητή της τοπικής ιστορίας όσο και γιατί αποτελεί παράδειγμα ενεργού πολίτη. Του απονείμαμε ένα Βραβείο Προσφοράς για το έργο του θέλοντας να τον ευχαριστήσουμε για όσα έχει κάνει. Την τιμητική πλακέτα πρόσφερε στον κύριο Κεραμυδά, ο διευθυντής του σχολείου, κύριος Σωκράτης Δωρόπουλος.

Την προετοιμασία της παρουσίασης ανέλαβαν οι συντονίστριες του Προγράμματος για την ιστορία του σχολείου, Άννα Μιχαήλ και Μαριάνθη Λαδίκου